sneeuw in de lente - Reisverslag uit Cacabelos, Spanje van Marike Banken - WaarBenJij.nu sneeuw in de lente - Reisverslag uit Cacabelos, Spanje van Marike Banken - WaarBenJij.nu

sneeuw in de lente

Door: Marike

Blijf op de hoogte en volg Marike

13 Mei 2014 | Spanje, Cacabelos

13 mei 2014
Ik liep 27,5 km van Riego de Ambros naar Cacabelos. Via Ponferrada waar een prachtig kasteel (Castillo del Temple) staat, een bouwwerk van de tempeliers. Vlak voor Cacabelos loop ik helemaal alleen over een pad door een klein bos. Er is een kabbelend beekje en overal liggen witte pluizen uit een boom. Het ziet eruit als sneeuw in de lente, het lijkt of ik in een sprookje loop. (Ja ja..de heks of de goede fee??) In Cacabelos slaap ik in een refugio die om een oud kerkje is gebouwd. Super origineel, het zijn allemaal kleine huisjes waar je met 2 personen in slaapt. Wat een sfeer! Overal zitten pelgrims, praten, lezen, doen de was of zitten (net als ik nu) op wifi. Iedereen is zo ontspannen. De zon schijnt, het is 25 graden dus het is heerlijk om buiten te zijn. Als de deuren van je cabine openstaan slaap je dus eigenlijk ook gewoon buiten.
De hospitalero's zijn aardig en behulpzaam. Hospitalero's zijn vrijwilligers die meestal gedurende 2 weken vrijwilliger zijn in een refugio. Meestal zijn het pelgrims die dus al eerder één of meerdere pelgrimstochten hebben gelopen. Ze hebben ooit de gastvrijheid, zorg, aandacht, begrip zelf aan den lijve ervaren en geven dat nu door aan ons. De liefde voor de Camino straalt er van af. Ze hebben aan één woord genoeg als je iets nodig hebt. Ik voel me zo begrepen, veilig en opgenomen bij hen. Ze verzorgen ons als we dat nodig hebben. Het zijn liefdevolle gevers!


  • 13 Mei 2014 - 22:27

    Jan:

    Marike.
    Heb in 2012 ook in Cacabellos geslapen. Héél fijn.
    Ik ben bijzonder vereerd met je lofbetuiging aan de Hospitaleros.
    Ikzelf ga dit jaar, samen met mijn echtgenote voor de elfde maal hospitaleren in Los Arcos, waar Vlaamse Hospitaleros van 01 april tot 31 oktober de herberg openhouden. Jouw woorden zijn echt een hart onder de riem.
    Dank je,.. y ultrea; buen Camino


  • 13 Mei 2014 - 22:35

    Tonny Willems:

    Hola Marike,

    Wat een toeval!!
    Vandaag zijn twee dames uit Wamel op de camino gegaan n.l; Trix de Lorijn en Gerrie Graven. Vandaag zijn ze begonnen in Foncebadón naar Riego de Ambros 16 km., morgen vanaf Columbrianos naar Villafranca del Bierzo 20 km.. Ze zijn met een gezelschap, een bus brengt ze dagelijks naar een startplaats en slapen vannacht in Ponferada.
    Ze zijn nu ongeveer 16 km achter je. De Wamelse dames worden geïnformeerd dat ze moeten uitkijken naar een lange dame met lang zwart haar en draagt een wit strooien petje, vele pelgrims kennen haar, ha, ha, ha. Misschien komen jullie elkaar 'n keer tegen, je weet maar nooit op de camino. In ieder geval wens ik hun "un buen camino".
    Marike, morgen een etappe tussen een kloof richting Pereje, het ga je goed!!

    Saludos.


  • 13 Mei 2014 - 22:40

    Marjan:

    Hoi Miesje,
    Het schiet al lekker op hè? Als ik je verhalen zo lees verkeer jij in een permanente staat van mindfullness. Daar kunnen al die workshoppers nog wat van leren...weet je nog in dat vd Valk motel in Vught? Toen had je je toch niet voor kunnen stellen dat je dit echt zou doen! En zo te lezen brengt het je veel van wat je gehoopt had. Ik hoop uiteindelijk alles. Ikben ook heel benieuwd hoe dit jouw verdere leven gaat bepalen...maar dat is nu nog ver weg. Leven bij de dag en genieten van al het moois, leerzaams en waardevols wat op je pad komt. Loop ze morgen , fijne dag, knuffel, Marjan

  • 14 Mei 2014 - 11:25

    Anne:

    lieve Miesje.
    een liefdevolle gever dat ben je zelf ook. alleen zullen er op de camino meer zichtbaar zijn dan in ons drukke dagelijkse bestaan ! hier zijn ze wel maar hier hebben we zo weinig tijd voor elkaar, heel slecht, dat weet ik maar het is niet anders.
    liefs Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marike

lopen op de Camino

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 39492

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: