Galicië - Reisverslag uit Samos, Spanje van Marike Banken - WaarBenJij.nu Galicië - Reisverslag uit Samos, Spanje van Marike Banken - WaarBenJij.nu

Galicië

Door: Marike

Blijf op de hoogte en volg Marike

16 Mei 2014 | Spanje, Samos

16 mei 2014
Galicië. Vandaag ga ik van Alto del Poio naar Samos. (21 km) Daar wil ik graag slapen. In Samos staat het oudste benedictijner klooster van Europa en guess what. ..ik slaap daar in het klooster in een fantastische slaapzaal. (Wie weet.. is het klooster wel wat voor mij) Onderweg hier naar toe schreef ik mijn blog omdat ik zo onder de indruk was dat ik het meteen wilde delen:
Galicië, De paden zijn prachtig. Slingeren door het landschap. .we zitten hoog maar het pad blijft ongeveer op dezelfde hoogte. De zijkanten zijn hoger, muurtjes of wallen, waardoor het erg beschut loopt. Heerlijk, ik kan geen genoeg krijgen van het lopen. Het is zo verslavend. Af en toe kom ik iemand tegen en praat ik even maar het is hier heel erg rustig. Straks in Triacastela zal dat wel anders zijn.. de huizen zijn hier vooral boerderijen, kleine eenvoudige kerkjes en soms ovale rieten of leistenen daken. Het lijkt een veel armere streek. Ik weet niet wanneer ik in het volgende dorpje ben, wil me daar niet op focussen. Ik zie wel..ik loop alleen maar. Soms, als ik eten nodig heb, is het wel handig om te weten waar ik iets kan kopen. Maar vanochtend heb ik goed gegeten voordat ik vertrok, dus ik heb voorlopig niets nodig en kan volledig opgaan in de weg, in m'n gedachten. Ik loop echt over de boerenerven, tussen de koeien die de wei in gaan, ik kijk in de stal met paarden, ik loop tussen de honden.
Ik draai een pad op, het loopt naar beneden tussen 2 wallen die begroeit zijn met varens en mos, beetje vochtig en zacht. Het is lichtgroen. Het is hier doodstil, ik haal nauwelijks adem om vooral de stilte niet te doorbreken. Zelfs de krekels zijn even stil. Er is helemaal niemand. De grond is zacht, ik hoor m'n eigen voetstappen niet eens. Ik weet niet wat er gebeurt maar het lijkt of ik word opgetild, ik ga helemaal op in deze mystieke natuur, ik ben bijna in extase, voel zo'n geluk, hoe hou ik dit gevoel vast.. Stttt... dit is lopen in een droom!

  • 16 Mei 2014 - 17:18

    Johanna N.:

    Prachtig beschreven. Dat is wat Galicia je doet.
    Ga in Triacastela langs bij het kerkje. Als ik het me goed herinner kan je daar zelf je stempel in je credencial zetten. Ervoor een mooi mozaiek in het plaveisel. En een prachtig uitzicht.
    Buen camino

  • 16 Mei 2014 - 20:27

    Hospitalero Jan:

    Hallo Marike.
    Bij het lezen van je verslag kreeg ik kippenvel en tranen in de ogen. !!!??? Ik liep daar reeds drie maal.
    Morgen kom je wellicht via Sarria in Barbadelo terecht.
    Het is er heerlijk toeven in de herberg "A casa de Carmen"
    Wens je nog 125 Km puur genot.
    Hospitalero Jan

  • 16 Mei 2014 - 21:13

    Anne:

    ha Miesje,
    weet even niks te schrijven, ben er stil van...................
    liefs

  • 16 Mei 2014 - 22:31

    Marjan:

    Heej, wat moet het geweldig zijn om al die dingen die jij beschrijft zelf meegemaakt te hebben. Ik lees uit de reacties dat een select clubje wat reageert ook daadwerkelijk ziet en snapt wat jij beschrijft. De rest van ons doet een schamele poging en voelt een fractie van jouw emoties. Maar meer hoeft ook niet. Het is jouw reis, jouw beleving en jouw beloning voor al je inspanning en inzet...pak wat je pakken kunt meisje en maak een mooie film aan in je hoofd die je later kunt afspelen als je daar behoefte aan hebt. Je levendige en gedetailleerde blog is daar een mooi geheugensteuntje bij. Eh...nog even iets anders "ik liep tussen de honden...." ?? Jij? Goed van je!!! Als ik me goed herinner ben jij niet echt dol op honden, dus die omgeving doet echt iets met je!!
    Voor nu welterusten, fijne loopdag morgen. Knuffel, Marjan

  • 16 Mei 2014 - 23:29

    Keet:

    Ha Mies,
    Prachtig ! Memories die onuitwisbaar zijn voor je, alles wat je meemaakt. En ik geloof het dat lopen verslavend is. Geen gele briefjes meer in je hoofd. Maar.. Dat klooster hè, niet daar blijven hoor, we kunnen je hier niet missen.
    Liefs J en K

  • 17 Mei 2014 - 10:48

    Tonny Willems:

    Hola Marike,

    Muy impresionante las historias tuyas. Ik herken de albergue van het klooster van Samos. Het tafeltje met de stoelen waar je je moet inschrijven bij de ingang staat nog dezelfde plaats als van 7 jaar geleden. Ik zie links het bed staan tegen de beschilderde wand waar ik geslapen heb. Voor de albergue een benzinepomp waar ze grote vaten op een pick-uptruck aan het vullen waren, ¡niet te geloven! Het klooster heeft bij de hoofdingang de identieke trappen van de Catedral van Santiago. Ik heb daar een rondleiding gemaakt. Er is vroeger een grote brand geweest waarbij de bibliotheek geheel uitbrandde. De oorzaak was een fout in de jeneverstokerij van het klooster. In de fotogalerij hangt o.a: Franco en Princes Irene met Don Carlos de Bourbon.
    Un buen camino a Portamrín over de brug van het stuwmeer.

    ¡Ánimo!

  • 17 Mei 2014 - 12:21

    Wilma Vd B:

    heeej marike

    het is al een poosje geleden dat ik iets van me heb laten horen ...maar lees elke dag met plezier jou belevenissen,ervaringen zòò mooi....ik kijk weer uit naar je volgend bericht......liefs

    groetjes jan en Wilma.... en oh ja ook van robert en rosanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marike

lopen op de Camino

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 39477

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: