wijn en stenen - Reisverslag uit Itero de la Vega, Spanje van Marike Banken - WaarBenJij.nu wijn en stenen - Reisverslag uit Itero de la Vega, Spanje van Marike Banken - WaarBenJij.nu

wijn en stenen

Door: Marike

Blijf op de hoogte en volg Marike

01 Mei 2014 | Spanje, Itero de la Vega

30 april 2014
Van San Bol via Castrojeriz naar Itero de la Vega, een piepklein arm dorpje (wel Heineken!)
Eerst over de rivier en dan ineens een klim van 1050 m en dan 12% omhoog in de zon en 18% afdalen. Zwoegen dus, maar het gaat prima. Ik heb gelukkig nergens last van, geen spierpijn, geen blaren. Onderweg haal ik wat Spaanse mannekes in. Bovengekomen biedt een van hen mij meteen een slok wijn uit zo'n leren zak aan. Ook in het dorpje waar ik een bonensoepje at zat de bar vol met borrelende Spanjaarden. Ze genieten duidelijk van het leven. (Of drinken hun frustratie weg..dat kon ik niet verstaan) En sjouwen al rokend en drinkend de berg op..De Spanjaard legt uit: 'Spaanse mannen hebben veel wijn nodig om hun top te bereiken'.

Overal onderweg staan stapeltjes stenen. Ik loop met een paar Braziliaanse pelgrims. Hun mening is dat iedere steen staat voor een emotie of een gevoel of iets wat je wilt bereiken zoals hoop, liefde, mildheid. Ik denk dat de stenen laten zien dat je elkaar nodig hebt om ergens te komen, om iets te bouwen. Iedere steen ondersteunt de volgende. We dragen allemaal een steentje bij. Zonder een bodem/aarde ben je nergens. Ik leg mijn steen op een stapel en de Braziliaan legt zijn steen op mijn steen. Hij is even bang dat zijn steen eraf valt; ik stel hem gerust en laat zien dat mijn steen groot genoeg en stabiel is.
En zo voel ik me ook; sterk en stabiel.

  • 01 Mei 2014 - 10:09

    Karin VdM:

    Fantastische pelgrim ik ben (weer) even stil van je verhaal.. Wat doe je het ontzettend goed en die Spaanse mannetjes...erg leuk!
    Je boft voor zover ik dit uit je verhalen op kan maken ook erg met het weer he? Geen extremen gelukkig. Ik ben ook klaar voor de start en mail je vandaag of morgen nog efkes.
    Ik kreeg trouwens wat Loesje-spreuken gedrukt op pasjes (die ik bijv aan m'n rugzak kan hangen) van iemand waaronder deze: "Soms heb je van die dromen die je wakker houden...tot je ze uitvoert". En: "Mijn richtingsgevoel zegt dat het alle kanten op kan"...
    Leuk he! Fijne dag lieverd xx Karin

  • 01 Mei 2014 - 10:11

    Greet:

    Wat verheug ik me steeds weer op je geweldige verhaaltjes. Erg mooi geschreven, dat is steeds weer genieten zoals jij ook duidelijk geniet van je wandelingen. Buon Camino XX

  • 01 Mei 2014 - 13:58

    Sjunet:

    Sterk en stabiel ben je inderdaad! Geen spierpijn, geen blaren na zo'n tocht en hele heldere gedachten! Steengoed van je

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marike

lopen op de Camino

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 39451

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: