morgen - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Marike Banken - WaarBenJij.nu morgen - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Marike Banken - WaarBenJij.nu

morgen

Door: marike

Blijf op de hoogte en volg Marike

17 April 2014 | Spanje, Roncesvalles

Tja...nu ik even wat uitgebreider internet heb en ik dus toch al lekker bezig ben, bovendien alle anderen al op bed liggen, wil ik even zeggen dat ik morgen waarschijnlijk naar Zubiri of Larasoana loop. Waar ik nu slaap is geen ontbijt te krijgen dus dat ga ik in de eerstvolgende plaats scoren.
Tonny (uit lauwe), van de camino...je moet de groeten hebben van Jan en Karlien, Willem, Frans, Antoon, William en Marian. Ze verzorgen ons hier heel goed. Er zijn hier vandaag 345 mensen om te overnachten. Ik weet niet hoeveel nationaliteiten maar de pastoor heeft dat wel gezegd...in het spaans...

  • 17 April 2014 - 22:17

    :

    Hoi Marike,

    moest de afgelopen dagen aan je denken. Erg bijzonder om te mogen beginnen. Ik zal je zeker volgen,geniet ervan.
    groetjes uit Tiel.

  • 18 April 2014 - 08:47

    MerryN:

    Goeiemorrege,
    In gedachten zie ik je over de Pyreneëen zweven. Maar jou kennende blijf je met 2 benen op de grond. Zeg, van dat alleen lopen en zo zal niet veel terecht komen hè? als je zo met z'n 245-en over de berg sjouwt.
    Misschien nog even een nostalgische voor vandaag ( ook lekker loopritme) "het land van Maas en Waal"van Boudewijn de Groot.
    Ik merk ook dat ik een paar verslagen heb gemist...dus nu net ingehaald. Komt omdat er maar één email adres is doorgekomen. Ik ging er gisteravond eens goed voor zitten.....nada op gmail!!! ( das russisch want ik weet niet wat het in het Spaans is...niente??).
    Nou, vandaag weer lekker doorstappen, ik "spreek"je nog..
    xx MerryN

  • 18 April 2014 - 08:50

    Toos Pennings:

    hoi marike
    fijn om te lezen dat je geniet
    Hou dit vol
    Vind het erg leuk om je zo te volgen.
    groetjes Toos

  • 18 April 2014 - 09:41

    Lenny:

    Marike, succes met dit grote avontuur! Ik probeer je te volgen hier x

  • 18 April 2014 - 10:19

    Karin:

    Ook ik had maar een mailtje ontvangen dus dacht dat dat je eerste verslag was. Ik zie nu op de site de rest van je verslagen! Heerlijk om te lezen en mijn "angst" om daar helemaal in m'n uppie te lopen is vast ongegrond....345 pelgrims...buen camino meid x

  • 18 April 2014 - 11:23

    Toon:

    Wist niet dat je dit avontuur was aangegaan. Wat goed! Om met Koot en Bie te spreken: "Vind jezelf, zuster!" Het pad!!! Heel veel succes.

  • 18 April 2014 - 12:14

    Tonny Willems:

    Hola Marike,
    Wat ben je bevoorrecht geweest met het mooie weer gister met je eerste etappe. Ik heb die etappe 2 keer gelopen dan zonder overnachting in Orisson. De eerste keer was het in het begin mooi weer maar op het eind (de laatste 5 km) een plotseling opkomende mist zo dicht dat je geen meter ver kon kijken. Omdat ik de weg kende besloot ik om niet de steile afdaling te nemen maar naar het pad van het kapelletje van Ibañeta te lopen en vandaar via de geasfalteerde weg naar het klooster. De tweede keer, in St Jean Pied de Port prima weer, maar des te hoger je kwam, kwamen er koude mistvlagen. In de buurt waar de paarden lopen kwam er plotseling storm, sneeuw, hagel en regen, alles wat maar uit de hemel kon vallen. Maar ja, dat is de camino. In de Pyreneeën kan het weer snel omslaan. Vorig jaar 5 Koreanen 'n paar dagen opgesloten in een schuilhut (je zult die hut wel gezien hebben, daar kom je langs) wegens de vele sneeuwval. De hulpinstanties hebben ze met veel leed en armoe weten te redden. Ze moesten wel € 1500,-- betalen. Ze hadden de waarschuwing genegeerd om de tocht vanwege de sneeuw niet te maken. Marike je hebt prachtige tocht gehad door een landschap dat nog precies hetzelfde is als van 1000 jaar terug. Als je hierover na gaat denken kom je tot de conclusie dat de mens nietig is. De vogels die je gister hebt gezien zijn vale gieren (buitres in het spaans). Ze kunnen een spanwijdte hebben van 2,40 tot 2,80 mtr. Als er ergens een dood schaap of een ander kadaver ligt, duiken ze erbovenop om zo aan de kost te komen. Leuk dat je goed ontvangen bent door mijn compañeros uit Nederland. Bedankt voor het overbrengen van de groeten. Je hebt in een bijzondere plaats overnacht. Het klooster stamt uit de 11e eeuw, heeft muren van 1,30 mtr. dik. Hier ligt ook de Koning van Navarra Sancho VII begraven 1154 - 1234. Op 15 augustus 778 vond hier in de bergen bij Ibañeta de beroemde slag plaats tussen het Baskische leger en het leger van Karel de Grote. Hier werd de beroemde ridder Roland gedood. Jaarlijks wordt op 15 augustus deze overwinning van de basken herdacht. De twee laatste weken van augustus ga ik weer hospitaleren in Roncesvalles. Ik hoop dat je een goede nachtrust gehad hebt. Morgen de tweede etappe met veel zon. Marike ik volg met veel interesse jouw camino.

    Un salud y un buen camino
    con un pensamiento espiritual.

    Tonny Willems

  • 18 April 2014 - 12:57

    Muske:

    Hey meiske. Zie dat je al lekker bezig bent. Kan me helemaal een beeld vormen hoe je daar loopt. Lijkt me geweldig om dat gevoel mee te mogen maken.
    Jij kunt in een paar zinnen je hele omgeving neerzetten.Aangevuld met reacties van "experts" kan ik lekker met je mee lopen."Verwacht niet teveel,is alles wat je meer krijgt een bonus".
    Kusjes Theo en ook van Marloes

  • 18 April 2014 - 16:01

    Tanja:

    Lieve Mies, Fijn dat het goed gaat. Geniet ervan en ik denk aan je.... Liefs, je zusje.

  • 18 April 2014 - 21:01

    John En Keet:

    Lieve Mies,

    Wat ga je goed ! Leuk om alles te kunnen volgen, erg indrukwekkend allemaal.. Geniet van de bergen, bloemen mensen en alles wat je onderweg tegen komt. We volgen je.
    Liefs J en K

  • 18 April 2014 - 22:09

    Wilma Vd B:

    heeej marike

    fijn dat het zo goed gaat ,hou vol ,,we denken aan je..liefs j.en w

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marike

lopen op de Camino

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 766
Totaal aantal bezoekers 39460

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: